Welkom!

Tevens wordt dit een uitstalling van ontwerpen en kunstprojecten die ik als afgestudeerd theatervormgever/beeldend kunstenaar maak.





Kostuum

Voor de kostuums heb ik me laten inspireren door aspecten van kostuums/kleding uit de oudheid, kleding van nu en aspecten van vogels.
Schetsen op papier werkte voor mij niet, en ik ben aan het verzamelen geslagen van stoffen, kledingstukken, linten, band etc.
Ook ben ik een halve dag in een kledingwinkel geweest om daar te kijken hoe ver ik al kon komen in combinateis met alleen al kleding die dus nu in een winkel te verkrijgen is.
Bij deze combinaties had ik vogelpersonages als ingang genomen, en daarbij op de kleur van de vogels gelet en op de lengte waar de poten beginnen, tot daar wil ik een plooi- en/of pofbroek gebruiken.




Handschoenen en een gilet bleken goed te werken, dus voor de vogel-personages wil ik in ieder geval deze in ieder geval gebruiken.

Het grafische van de kostuums uit de oudheid, de heldere lijnen etc. heb ik willen combineren met die heldere prints in kleding van nu, en ook geinspireerd op de heldere vormen bij vogels(zie pagina vogels).

Door deze vorm heb ik me laten inspireren voor (details in) de kostuums van Peisthetairos.



Peisthetairos in het kostuum dat hij aan heeft voordat hij ' omgevogeld'  wordt.  Ik zocht naar een heldere beeldtaal, zoals de lijn op de broek. Het gaat richting een politiepak, is het niet, maar wel aangevend dat Peisthetairos zijn eigen regels wil bepalen.



Deze hoeden uit de oudheid inspireerde mij door hun vogel-vorm voor de hoeden van de Atheners als ze 'omgevogeld'  worden.

Peisthetairos ' omgevogeld'. De stropdassen zijn elementen uit de kleding van nu, ook gebaseerd op de zakenman-kant van Peisthetairos, en tegelijkertijd lijkend op veren en de flappen die in de oudheid aan kostuums te zien waren.

Peisthetairos in trouwkostuum

Tijdens het stuk gaan de vogels steeds rechterop lopen. Het masker met de vogelkop van de vogel die ze zijn zit op het hoofd, waardoor de acteurs eerst hun fysiek aan moeten passen om de vogelkop zichtbaar te laten zijn. Maar hoe meer ze als mens gaan bewegen, hoe minder de kop te zien is, en het een hoedje wordt. Dit om de invloed van de mensen op de vogels te laten zien. 






Alle vogels krijgen in de laatse scene, het huwelijk van Peisthetairos, een jasje van een rokkostuum aan. Om ze steeds meer tot een groep te maken, en hun eigen vogel-identiteit te verminderen, met toch een kledingstuk van nu, wat, oa door de flappen, toch een link heeft met vogels.
 
De haan wordt in de tekst een Perzisch figuur genoemd, dat heeft me geinspireerd om perzische tapijtjes te gebruiken voor oa de staart.
De hop, deze loopt al de hele tijd rechtop, omdat het een mens is geweest, en door een straf van de goden in een vogel veranderd. Bij hem zie je tegelijkertijd het vogelmasker en zijn eigen ogen.