Welkom!

Tevens wordt dit een uitstalling van ontwerpen en kunstprojecten die ik als afgestudeerd theatervormgever/beeldend kunstenaar maak.





Decor

Na de laatste beelden die ik van mijn zoektocht naar de uiteindelijke maquette in een bericht heb geplaatst, ben ik weer duidelijker teruggegaan naar mijn allereerste schetsen die hieronder te zien zijn:
                 





Met een paar vormen: de wolk, de driehoek, de paal als uitgangspunt wilde ik door verschillende combinaties steeds weer verschillende beelden laten ontstaan, maar met altijd dezelfde vormen als basis. Op deze manier wil ik de utopie laten zien; je wil iets veranderen, maar eigenlijk blijft het hetzelfde. 
De Atheners geloven ook echt in wat ze doen, maar tegelijkertijd kan het verhaal eigenlijk niet, dus ook daarin zocht ik naar een geloofwaardige fantasie. Een soort verdraaiing van de werkelijheid.

Voor deze variant is techniek nodig om de bomen te verplaatsen, want de vormen op de grond liggen in de weg om de bomen door de acteurs te laten verplaatsen.



Doormiddel van wielen zijn de bomen te verplaatsen door de acteurs zelf en is de poort naar het nest van de Hop zichtbaarder te maken.


Als de Hop overtuigd is, wordt de toegang naar het nest van de Hop vrij gemaakt.

De vogels die eerst nog  argwanend op het plan van de Atheners reageren.

Idee voor de muur. 



De restvormen van de wolken hangen in de lucht in plaats van de wolken zelf. Een soort omkering van de werkelijkheid.
Na het uitproberen van mogelijkheden, ben ik de maquette gaan beschilderen. Daarbij heb  ik me laten inspireren door werk van De Chirico.


Eerst nog theatergaas aan 1 kant van de driehoekvormen geplaatst waardoor door middel van belichting er eerst 1 grote heuvelvorm te zien zou zijn en door middel van belichting erachter de constructie met het nest van de Hop erin steeds meer te zien zou kunnen zijn.

Idee voor de scene dat de dienaar van de Hop tevoorschijn komt.



Idee voor de eerste scene dat de twee Atheners naar de Hop op zoek zijn.

De dienaar van de Hop zegt 'Open de bospoort'

Hieronder foto's van het uitproberen van combinaties die mogelijk zouden kunnen zijn.




Uitenindelijk heb ik besloten de wolken niet meer te gebruiken omdat het decor snel vol raakt en ik het ook bij het idee van de utopie vind passen dat de wolken in de restvom aanwezig zijn en wel weer doormiddel van de belichting te zien zijn.
Ook het theatergaas heb ik uit de driehoekvormen gehaald, omdat het de mogelijkheden van verplaatsing beperkte.

  Naast mijn idee van de vormen die steeds in andere combinaties te zien zijn, heb ik te maken met zo'n dertig acteurs die de vogels zijn. Om hen een plek te geven en ook handelingen, wilde ik ervoor zorgen dat ze zelf decorstukken kunnen verplaatsen. Dit om ook niet alleen de veranderingen in beeld doormiddel van techniek te laten ontstaan. De bomen zijn bijvoorbeeld verrijbaar en als ze worden omgedraaid zijn het grote stoelen wat een plek kan zijn voor een of meerdere 'vogelpersonages'.
Hieronder de scenefoto's met belichting van de uiteindelijke maquette.
De twee Atheners Peisthetairos en Euelpides zoeken de Hop
De dienaar van de Hop komt tevoorschijn.

De Hop krijgt het plan van de Atheners te horen.

De Hop raakt overtuigt van het plan van de Atheners om een stad in de lucht te gaan bouwen.

De vogels worden door de Hop bijeengeroepen, en zijn nog argwanend naar de Atheners toe.

Ook de vogels raken overtuigd van het plan en het feit dat de vogels de belangrijkste wezens zijn en veel macht verdienen. En dat die macht bewerkstelligd kan worden door het luchtruim tussen de mensen en de goden werkelijk in te nemen door er een muur om heen te bouwen en Wolkenkoekoekstad te stichten.

De stad is nog niet gebouwd, maar gaat er wel komen, en een Priester gaat de stad inwijden, maar dit wordt verstoord door mensen die al iets van de stad willen, onder andere een dichter, inspecteur en landmeter.


Wolkenkoekoekstad wordt gebouwd.
 
Er komen wederom mensen die in Wolkenkoekoekstad willen wonen.

Iris, boodschapper  van de Goden komt inspecteren wat er gaande is.

Prometheus komt waarschuwen dat de Goden zullen komen onderhandelen, omdat ze honger lijden, doordat de mensen alleen nog aan de vogels offers geven.

Poseidon, Herakles en een Dommegod komen onderhandelen. Door de honger laten ze zich overhalen en wordt de scepter overgedragen aan de vogels, of eigenlijk aan Peisthetairos, de stichter van Wolkenkoekoekstad.

Peisthetairos trouwt met een meisje van Zeus. En om nog meer de utopie aan te geven zijn de vogels te zien doordat ze achter theatergaas staan op praktikabels. Ze zijn te zien door middel van het licht wat op hen schijnt achter het gaas. Ze zijn dus niet echt in de muur van wolkenkoekoekstad te zien maar tegelijkertijd ook wel. Ik wilde ze wel aanwezig laten zijn, maar niet werkelijk in dezelfde ruimte als Peisthetairos. Ook omdat Peisthetairos nooit 1 van de vogels zal zijn, maar hij wel de vogels bedrogen heeft en ze steeds meer in zijn macht heeft gekregen. En waardoor de vogels steeds meer identiteit verloren hebben en nu echt als een zangkoor het slotlied tijdens zijn bruiloft zingen. En de vrij gesloten vorm waarin de koorleden te zien zijn, geeft voor mij ook wel de gevangenschap aan welke de Atheners eigenlijk hebben bewerkstelligd.