Welkom!

Tevens wordt dit een uitstalling van ontwerpen en kunstprojecten die ik als afgestudeerd theatervormgever/beeldend kunstenaar maak.





maandag 21 maart 2011

Weer op (onder)zoek in Nederland!

Weer terug in Nederland, met heel veel ervaringen en een ontzettend veel meegemaakt-gevoel heb ik wel het besef dat de vraag 'hoe maak je poppen' geen hoofdvraag in mijn onderzoek kan zijn. Gelukkig doe ik wel ook nog de poppen- en objecttheater opleiding dus dat onderzoek gaat sowieso wel door. Maar na het inzoomen(bijvoorbeeld de stage in Berlijn) en uitzoomen(bijvoorbeeld de mens als marionet zien) in het gebied van poppen- en objecttheater ben ik toch terug gegaan naar de allereerste vraag die ik me ook bij het begin van het onderzoekstraject heb gesteld, namelijk: waarom maak ik? -Ik maak omdat je met kunst/theater een nieuwe betekenis kan geven aan dat wat je kent. En dit geeft mij de ingang om een onderzoek te doen naar hoe je dat vorm kan geven. Dit wil ik doen door 1 object te nemen en daar iets mee te doen, waardoor er iets veranderd aan dit object, maar ook nog steeds het object is. Hoe deze verandering kan ontstaan en welke andere betekenis het object dan krijgt of er zelfs een nieuwe betekenis kan ontstaan wil ik onderzoeken.

Als object heb ik gekozen voor het (ziekenhuis)glas. Voor mij heeft dit object heel veel lading doordat het voor mij hoort bij een bepaalde periode in mijn leven. Het besef dat voor mij een glas iets anders nog kan betekenen naast het gebruiksvoorwerp wat het voor de meeste mensen is, heeft mij tot de keuze van dit object gebracht.

Om de foto's te zien kan je op het vakje boven de onderschriften van de foto's klikken.

Het glas wordt een persoonlijk object door de unieke afdruk van lippen(stift).

Het glas is meetbaar, benadrukt het object als voorwerp/materiaal.

Het glas krijgt een medische context en wordt een tussenstap doordat het water uit het glas in de spuit wordt gebracht.

Het glas wordt drager van een zuivelproduct die weer als kleur dient voor de afbeelding van het dier waar het zuivelproduct in eeste instantie vandaan komt.

De inhoud van het glas (als inspiratie;de kleur en de bellen) en mogelijkheid van het materiaal glas te gebruiken om een plek te suggereren.

Het glas kan door anderen vies gevonden worden, wat ook kan resulteren in dat ze het glas niet meer willen gebruiken. En het glas wordt ook drager van een gedateerde inhoud/informatie over een persoon.

Het glas krijgt een waarde en vertegenwoordigt een aantal.

Elk glas heeft een nummertje dat weer van iemand is, dus wordt een (ver)duidelijk(t) bezit en niet meer anoniem.

Combinatie van betekenissen: glazen die je kan herkennen als drinkglazen, maar tegelijkertijd als die van een bril. je kan het herkennen, maar toch is het nieuw, dat vind ik er interessant aan.

Het glas als een ruimte met een bepaalde functie.

Het glas als een ruimte.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten