Welkom!

Tevens wordt dit een uitstalling van ontwerpen en kunstprojecten die ik als afgestudeerd theatervormgever/beeldend kunstenaar maak.





donderdag 24 februari 2011

Modellieren und Kaschieren

Een nadeel van veel meemaken, is dat er veel op te schrijven is, maar geen tijd om iets te plaatsen. Maar bij nu toch een bericht! Ik ben nu dus doordeweeks sinds vorige week donderdag alle dagen in de werkplaats van de afdeling Puppenspielkunst aan de Ernst Busch.
Er werken twee mensen in die werkplaats; Ingo Mewes en Karin Tiefensee. Met Ingo heb ik contact gehad voor ik daadwerkelijk naar Berlijn ben gegaan, maar hij was ziek toen ik woensdag de 16 in principe zou beginnen. Dus toen ben ik, zoals te lezen in het vorige bericht, de stad in gegaan. Donderdag ben ik toch naar de Ernst Busch gegaan en Karin was er wel en tot nu toe is zij eigenlijk degene bij wie ik werk. Zij is meer van de vormgeving, zij is oorspronkelijk ook kunstenares, en Ingo is meer van de techniek, hij heeft de opleiding Puppenspiel ook daadwerkelijk zelf gevolgd. Hun werkplaats is dan ook eigenlijk in 2en te delen. De ene kant is meer de beeldhouwkant, en de andere met alle machines en technische middelen. Donderdag heeft Karin me vooral de school laten zien en de opslag van de poppen is daar groter dan van de kostuums!
Nog nooit zoveel verschillende soorten poppen bij elkaar in 1 ruimte gezien, en ik mocht daar gelijk in mn eentje tussen al die wonderschone wezentjes een half uur me afvragen hoe ik in dat halve uur zo goed mogelijk alles in me op kon nemen. In de werkplaats werkt het eigenlijk een beetje zoals in die van de HKU, vanuit projecten en vragen van studenten zelf en het repareren van bestaande poppen ontstaan de werkzaamheden. De dagen erna heb ik een kop gekleid, daarvan een mal van gips van gemaakt. Dat was al veel werk, waar ik tot en met maandag mee bezig ben geweest. En dinsdag en woensdag heb ik een studente geholpen met het maken van gipsen mallen van 2 grote koppen die ze gemaakt had. Dinsdagavond was er een presentatie van de start van een project voor derdejaars, waar Ingo ook bij aanwezig was. Woensdag was hij er ook even, maar ging toch weer ziek naar huis. Hij had me toch nog geholpen met het gieten van latex in mijn gipsen mal. Vandaag heb ik die kop van latex uit de mal gehaald, en opgevuld. En de mal vandaag gebruikt om te kaschieren. Dit houdt in een kop maken in de mal van papier verbonden met een mengsel van behangerslijm en houtlijm. Ondertussen zien wat Karin allemaal nog meer kan, en helpen met een decor in elkaar zetten, in dit geval een soort poppenkast, voor een jongen die uit Afghanistan voor een half jaar aan de Ernst Busch heeft kunnen studeren en zaterdag zijn 'eindvoorstelling' heeft. Hopelijk geeft dit een beetje een indruk van waar ik mee bezig ben hier, door al die indrukken is wat ik concreet meemaak lastig te vatten in woorden, maar ik zal proberen pogingen te blijven doen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten