Welkom!

Tevens wordt dit een uitstalling van ontwerpen en kunstprojecten die ik als afgestudeerd theatervormgever/beeldend kunstenaar maak.





zondag 6 februari 2011

Herman

Voor de poppen- en objectheateropleiding kreeg ik de oprdracht om een pop te maken naar aanleiding van iemand die een contactadvertentie heeft geschreven. In de door mij gekozen staat: Man(61)1.72, slank, grijze bakkebaarden, trui, zoekt vrl. gezelschap voor dans, toneel en kamermuziek, om niet alleen ontroerd te zijn.


Dit is Herman, en heb hem, geïnspireerd door het woord trui, naast dat hij er een aan heeft, van trui gemaakt.
In deze les hebben we besproken wat drama inhoud en welke rol poppen daarin kunnen spelen.
'Het ondraaglijke dragelijk maken' heb ik als een belangrijk punt in mijn afstudeeronderzoekplan geschreven, en dit kwam ook aan de orde in de les waarin Pieter Vrijman het zo formuleerde: 'Omdat de handeling theater is geworden wordt de gruwel van het dagelijks leven dragelijk gemaakt. Het prettige van poppen en objecttheater is dat veel ongelooflijks en gruwlijks wél getoond kan worden.' En hij lichtte het toe, waarin voor mij weer bevestigd werd waarom ik poppen-en objecttheater zo fascinerend vind: 'Doordat zich alles afspeelt tussen dode dingen wordt een afstand tot het gebodene gecreeerd, veel meer dan mogelijk is dan als de acteurs mensen zijn. het lijkt echt, maar we zijn ons drommels goed bewust dat 't niet echt is. Wat zich voor onze ogen afspeelt verwijst wel naar de werkelijkheid zoals wij die kennen, maar we zien dat de makers de suggestie creeren met dingen van hout, van lappen, van plastic en metaal en meesta zien we ook nog dat het manipulators zijn die dit alles in beweging zetten. Poppen-en objecttheater voegt een nieuwe spanning toe, namelijk de bewondering, de verrassing en de nieuwsgierigheid naar hoe dit bewegingsspel is gefabriceerd.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten